The Nature of WHY

2019.02.22 

The British Paraorchestra의 The Nature of Why 리뷰




https://www.perthfestival.com.au/event/nature-of-why

The Nature of Why
러닝타임 : 60분
물리학자 Richard Feyman의 질문 '왜 자석들은 서로 밀어내는가?(Why do magnets repel each other?')을 주제로 장애인 오케스트라와 안무가 (퍼포머) , 그리고 관객이 구분 없이 어우러져 만들어내는 공연

The nature of Why는 영국작으로, 이번 Perth Festival에 초청되어 2월 21일부터 23일간, 단 사흘만 개최된다. 

객석과 무대의 경계 없이 관객과 퍼포머가 어우러져 함께 만들어나가는 공연으로, 무대 구성에 있어서 그 중심이 끊임없이 변화하며 관객의 참여를 유도한다. 무대 중심이 계속해서 변화하는 것은 관객의 참여를 유도하기 위한 장치( "But of course the centre of things isn't in a fixed place- it's consistently shifting around the whole space" - Charles Hazlewood, Conductor and Director of 'The Nature Of Why' )로 공연 구성 전반을 한층 더 유연하고 자유롭게 만들어냈다. 

객석과 무대의 경계를 흐리는 것은 많은 작품이 이미 시도한 바 있으나, The Nature of Why의 흥미로운 지점은 안무가와 연주가의 경계 역시 없다는 것이다. 악기를 연주하던 연주가가 손을 떼고 안무를 시작하기도 하며, 안무에 악기를 녹여내기도 하고, 연주는 계속되는 와중에 안무가 변화하며 연주가가 변하기도 한다. 

이 작품의 또 다른 특징은 장애인 오케스트라가 참여한다는 점. 이들은 주로 무대의 가장 자리에서 무대의 형태를 일정하게 유지하는 역할을 한다. 

대기실로 쓰인 작은 방. 
벽면에는 The Nature of Why가 쓰여있다. 

관객들은 작은 방으로 안내된다. 이는 일종의 대기실로, 공연 시작 시간에 이르면 간단한 공연에 대한 소개가 나온 후, 관객은 퍼포머와 함께 공연장으로 행진한다. 

공연장은 백스테이지가 그대로 노출된 형태로, 육안으로 봤을 때 무빙을 지탱할 수 있는 실링만 5개가 되는 규모이며 바닥에는 댄스플로우가 깔려있다. 조명, 스피커부터 마킹테이프, 악기와 오퍼레이팅 기구들이 모두 노출되며 오퍼레이터 역시 고정석에 앉아있는 것이 아니라 끊임없이 움직이며 공연을 진행해 나간다

무대
백스테이지가 그대로 노출된다.
별다른 무대 장치 없이 실링에 전구를 달아 늘어뜨려 있다. 

극은 중간 중간에 삽입된 'The Nature of Why'에 대한 대담을 통해 작은 유닛들로 나뉘는 데, 대담은 영어 자막이 제공된 형태로 무대 하수 업스테이지 벽면에 수화 통역 동영상과 함께 상영된다. 무대 장치가 별도로 없기에, 유닛 구분은 영상과 함께 조명의 변화로 이뤄진다. 실링에 달린 전구들과 무빙으로 구성된 조명은 무대를 구획하기도 하나, 주로 분위기를 형성하는데 쓰인다. 

무대의 중심이 끊임없이 변하기에 관객은 한층 더 쉽게 공연에 참여할 수 있다. 퍼포머들은 직접적으로 관객을 터치하기 보다는 관객을 하나의 무대 구성물로 활용한다. 관객은 4D로 퍼포머들과 존재할 수 있다. 무대 한편에 있기 보다는 크게 원을 그리거나 무대를 가로지르면서 공연에 참여하면 보다 공감각적인 경험을 할 수 있다. 

안무의 경우 크로키 모델을 연상시킬만큼 역동적이며 소근육까지 동원한다. 헤이즈가 공연 도중에 활용되며 이는 안무가에게 더욱 집중하는 효과를 수반한다. 

안무가와 연주가가 변화는 과정은 고정된 악기를 두고 한켠에서 진행되는 것이 아니라, 주 멜로디를 맡은 악기에서도 일어난다. 이는 매우 극적으로 행해지는데, The Nature of Why에 있어서 개체의 삶이 다해도 음악은-질문은-흐른다는 인상을 받았다. 타악기의 경우 공연의 초반에 극적으로 활용되며 그 이후에는 주로 첼로와 전자기타, 클라리넷 그리고 전자 하프를 두고 변환이 일어난다. 

마지막 유닛의 경우 공연 첫 시작과 동일한 음악이 보다 고조된 형태로 연주된다. 관객 참여가 가장 적극적으로 유도되는 구간이기도 하다. 

전반적으로 유쾌한 분위기의 극이었다. 기승전결의 구조를 두고 The Nature of Why가 물처럼 흐름을 타고 순환하는 구성이었다. 

티켓 

Full Time 학생의 경우 $25달러로 참여가능하며, 별도의 증빙서류는 따로 요구하지 않았다. 관객 연령층이 매우 다양했으며 휠체어 이용 관객 역시 자유롭게 참여가능하다.

*The Paraorchestra and Friends 간단 소개

아래 글은 Perth Festival 측에서 제공한 무료 책자 중, 해당 단체에 대한 소개글을 요약 및 번역한 것입니다. 
공식홈페이지 : http://paraorchestra.com/

오케스트라가 '무엇이 될 수 있는지'를 재정의하는 걸 목표로 오케스트라를 몸에 '동시에syn- 행하는chronize'것으로 여긴다. 세계에서 유일하게 대규모의 프로 앙상블 형태를 구성한 영국의 장애인 오케스트라가 중심이다.

악기를 몸의 확정으로 본다는 점이 흥미롭다.






Review : The British Paraorchestra/ The Nature of Why


Inspired by an American theoretical physicist, Richard Feyman’s question that ‘Why do magnets repel each other?’, Paraorchestra, Performer and the audience make the show altogether.

The nature of why is from England, holding on only three days, from 21 to 23 Feb.

There are no barriers between the audiences and stage, all of them engage in the show. It keeps changing the Centre of the show, which encourages the audience to be the part of it (‘But of course the centre of things isn't in a fixed place- it's consistently shifting around the whole space" - Charles Hazlewood, Conductor and Director of 'The Nature Of Why' ), making the show more flexible and opened

Though many plays have already tried to blur the border between the audience and the stage, it’s quite fresh to make the circulation in the role of dancer and musician. Musicians do taking off their hands from the instruments, instruments go another part of the choreography, and while the music keeps playing, changes in who is the one playing happen.

Participation of Paraorchestra is also another factor that makes the show special. They usually locate themselves at each edge of the stage, keep it stable.

When the show starts, audience and performer marches to the stage altogether, singing same song (It was quite similar to the ‘Circle of Life’ of the Lion King)

The stage exposes every single part of it, including the backstage, the Lighting equipment, the Speaker, Marking tapes, Musical instruments, and Operating machine. (Even the operators keep moving around, being another participator of the show, not seating back) I could find at least 5 moving ceilings with my naked eye and Dance Floors covered the floor.

The inserted dialogue about ‘The nature of why’ separates the show into small units. The dialogue is presented to the left side of the wall with English subtitles and sign language.

Because there are a few sets, the Lighting does the change of units and atmospheres. Lights bulbs hanging on the ceiling and Moving Lighting also compart the stage, but usually used for atmospheres.

In choreography, It is so intense and dynamic that reminds me of Croquis, showing every single of muscles, even with the tiny little one. Haze is used during the show to make the dancers shine.

The Circulation of Dancer and Player is not with the fixed instrument, happening not the other parted side of the stage, rather at the center of it. Even it happens in Melody leading instruments. It’s very dramatic, saying ‘In The Nature of Why, after one gets lost into dust, The Music –questioning- keeps going on’. Percussion is used at the first page of the show, after then a cello, an electric guitar, a clarinet, and an electric harp goes on each part with changing its playlist. 

The last unit starts with the very first music used when marching with more inspiring version. This is the part that the audience get encouraged to participate in much more than ever.

The show was quite cheering and playful overall. The structure was well organized with Introduction, Development, Turn and conclusion, four steps in composition, letting The Nature of Why flow like water.

댓글

가장 많이 본 글